Falu-Ház


Falu/Ház

Ez lesz vajon a faluházból/ban?

Forrás: http://www.ikszt.hu/az-ikszt-rol.html

Az IKSZT program

2012. március 10., szombat
A program keretei

Az IKSZT program az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (továbbiakban: ÚMVP) III. tengelyének: „A vidéki élet minősége és a vidéki gazdaság diverzifikálása”, azon belül az „5.3.3.2.1. A vidéki gazdaság és a lakosság számára nyújtott alapszolgáltatások” intézkedésének része.

Az intézkedés jogalapja:
Az 1698/2005/EK tanácsi rendelet 52. cikke b) pontjának i. albekezdése, valamint 56. cikke
Az 1974/2006/EK tanácsi rendelet II. mellékletének 5.3.3.2.1. pontja
Az intézkedés kódja: 321

Az intézkedés célja 

A vidéki lakosság megtartása érdekében a helyben elérhető alapszolgáltatások körének bővítése, minőségének és hozzáférhetőségének javítása többfunkciós szolgáltató központok létrehozásával, a többnyire kihasználatlan épületek felújítása és műszaki korszerűsítése révén.

Az intézkedés az egyik legösszetettebb, számos ágazati és vidéki szereplőt, közösséget és szolgáltatót érintő vidékfejlesztési program. Az infrastruktúra fejlesztésével a betelepülő szolgáltatások, programok gerincét teremti meg, illetve az első három évben degresszív módon biztosított működési támogatással annak fenntarthatóságát biztosítja.

A pályázati folyamat

A pályázati folyamatot a Vidékfejlesztési Minisztérium, mint az ÚMVP végrehajtásáért felelős Irányító Hatóság (IH) a Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet közreműködésével irányítja. Az intézkedés megvalósítása és sikeressége érdekében az IKSZT kialakításának keretét kétlépcsős pályázati rendszer adja:

1. Az első lépésben az „IKSZT cím” elnyerését célzó pályázati felhívás (továbbiakban: címpályázat) került meghirdetésre. A pályázók az IKSZT keretében tervezett munkájukról adtak tájékoztatást. Az elbírálás szempontja – többek között – a helyi szükségletek és az arra adott szolgáltatási elképzelések egységessége, illetve a tervezett szolgáltatások szakmai programjának összhangja volt.
2. A második körben a címpályázaton sikerrel részt vevő, azaz IKSZT cím birtokában jogosultsággal rendelkező szervezetek nyújthatták be kérelmüket a címpályázatban leírt szolgáltatások megvalósítási helyszínét jelentő épület felújítására, bővítésére, illetve az épülethez és szolgáltatásokhoz tartozó eszközök beszerzésére.

A kötelező és választható szolgáltatások köre

A Címpályázat az IKSZT-ket működtető szervezetek számára kötelező és opcionális feladatokat határozott meg. A kötelezően, azaz minden IKSZT-ben biztosítandó szolgáltatások köre az alábbiak szerint került meghatározásra:

- helyszín és feltételek biztosítása a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH) tájékoztatási pont működtetéséhez;
- ifjúsági közösségi programok szervezése, ifjúságfejlesztési folyamatok generálása és a folyamatok nyomon követése, ifjúsági információs pont működtetése, fiatalok közösségi szerveződésének és részvételének támogatása, ifjúsági információs pult működtetése;
- közművelődési programok szervezése;
- a lakosság és a vállalkozások információhoz való hozzájutásának elősegítése;
- a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény 65. § (2) pontjában meghatározott nyilvános könyvtár működtetése vagy mozgókönyvtári ellátás biztosítása vagy - kizárólag abban az esetben, ha a településen az IKSZT megvalósulási helyszínétől eltérő helyszínen a nyilvános könyvtári vagy mozgókönyvtári ellátás elérhető - olvasósarok működtetése;
- közösségi internet hozzáférés biztosítása az önállóan, teleházban vagy könyvtárban működő e-Magyarország ponton (közösségi információs hozzáférési pont).

Az IKSZT címpályázat során a pályázó szervezetek az alábbi opcionális szolgáltatások közül választhattak, igazodva a helyi igényeikhez:

- közösségfejlesztési folyamatok generálása, folyamatkövetése;
- helyszín biztosítása civil szervezetek számára;
- az iskolai felzárkózást segítő, a középiskolai tanulmányokra felkészítő, tanítási időn túli tankör megvalósítása 6-18 éves gyermekek és fiatalok számára;
- a gyermekek (különösen a 0-5 évesek) foglalkoztatását, óvodai felkészítését célzó nappali, délelőtti szabadidős, fejlesztő programok megvalósítása;
- egészségfejlesztési programok megvalósítása;
- Üzlethelyiség (ek) kialakítása a helyi vállalkozók támogatása érdekében;
- postai szolgáltatás nyújtása kizárólag azokon a településeken, ahol a Magyar Posta Zrt. a postai szolgáltatást a Postapartner Program keretében vállalkozásba való kiszervezés útján kívánja működtetni, és a meghirdetett pályázatra jelentkező IKSZT címbirtokos vagy együttműködő partnere a postai szolgáltatás üzemeltetési jogát elnyerte és a Magyar Posta Zrt.-vel szerződést kötött;
- elektronikus közigazgatási végpont szolgáltatások biztosítása (Közháló végpont);
- Nemzeti Foglalkoztatási Szolgáltatások (ÁFSZ) információs pont kialakítása.

Amennyiben az adott szervezet a címpályázata során az opcionális szolgáltatások közül elvállalta az adott szolgáltatás(ok) kialakítását, és az a Címbirtokosi Okiratában rögzítésre került, úgy a működtetésük kötelezővé vált.

Eredmények

A pályázók köre kiterjedt mindazon 5000 fő vagy 100 fő/km2 alatti nem városi rangú településeken működő települési önkormányzatokra, település kisebbségi önkormányzatokra, a településen székhellyel/telephellyel rendelkező non profit szervezetekre és egyházi jogi személyekre illetve többcélú kistérségi társulásokra és önkormányzati társulásokra, melyeknek a fejlesztéssel érintett település a tagja. Pályázatot nyújthattak be továbbá azon ÚMVP jogosult települések külterületén megvalósuló fejlesztésre a fent felsorolt helyi, vagy telephellyel rendelkező szervezetek, ahol a település külterületén a lakosság több mint 2%-a él.

A címpályázatra a 2008-as év során a közel 3000 jogosult településről összesen 1003 db pályázat érkezett be, amely 988 települést érintett. Az Irányító Hatóság vezetője a címpályázat értékelése alapján az ország vidéki térségeiben 972 településen működő IKSZT címbirokos szervezetet választott ki.

Az IKSZT címet elnyert szervezetek jogosultságot nyertek az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból (EMVA) az integrált közösségi és szolgáltató tér kialakítására a 112/2009. (VIII. 29.) FVM beruházási jogcím rendelet keretében kérelmet benyújtani az IKSZT infrastrukturális feltételeinek kialakítása, valamint működtetésének támogatása érdekében, összesen 200 000 eurónak megfelelő forintösszegig. Támogatási kérelmet 2009. szeptember 1. és október 15. között lehetett benyújtani a támogatási kérelmek feldolgozását és értékelését végző Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (továbbiakban: MVH) felé. A támogatás kezdeti lehetőséget biztosít a működtetés első három évében az IKSZT munkatárs bérének finanszírozására, évente csökkenő működési támogatással (1. év: 3.200.000 Ft, 2. év: 2.200.000 Ft, 3. év: 1.100.000 Ft) kezdő segítséget nyújtva a későbbi önfenntartó szolgáltató tereket működtető szervezetek számára.

A támogatásra jogosult 972 szervezet közül 810 IKSZT címbirtokos nyújtotta be támogatási kérelmét az MVH felé. A támogatási kérelmüket benyújtó szervezetek közül, összesen 635 db IKSZT címbirtokos részesült támogatásban közel 27 milliárd forint forrás felhasználásával.

A megvalósuló IKSZT-k legalább 1 fő középfokú végzettséggel rendelkező munkavállalót kötelesek alkalmazni, tehát legalább 635 db új munkahellyel járulnak hozzá a vidéki foglalkoztatottsági helyzet javításához.

A 635 támogatott IKSZT-t működtető szervezet 69,76 %-a költségvetési, 28,35 %-a a non-profit, valamint 1,89 %-a egyházi fenntartású szervezet. A 33 LHH kistérségből támogatásban részesült IKSZT címbirtokos szervezetek száma 196 db. A 635 települést érintő összlakosságszám mintegy 1,17 millió fő. A támogatás a kitűzött céloknak megfelelően nagymértékben azokat az 1000 fő lakosságszám alatti falvakat érinti, amelyek számára az intézményfenntartás és a közszolgáltatások biztosítása pénzügyi szempontból a legsúlyosabb teher.

Erdős Balázs





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése