Önkormányzat – vagy már csak úgy hívják?
http://nepszava.hu/cikk/1037428-onkormanyzat-vagy-mar-csak-ugy-hivjak
FOTÓ: Népszava
2010-ben, az elvesztett parlamenti választás utáni letargiának
ellentmondva, Horváth Csaba szocialista politikus mosolygós képei tűntek föl
városszerte. "Van egy jó hírem Budapest!" - közölte titokzatosan.
Így, a szinte kötelező helyesírási hibával, vessző nélkül. Mint csakhamar
kiderült, a jó hír az volt, hogy ha megválasztják főpolgármesternek, a
fővárosban ingyenes lesz a közösségi közlekedés, elavult nevén tömegközlekedés.
Nem választották meg, pártja súlyos vereséget szenvedett az őszi önkormányzati
választáson, evangéliumát a többség elkönyvelte annak, ami: komolytalan,
demagóg (modernebb szóval populista) ötletnek. 2013. január 1-jén Észtország
fővárosában, Tallinnban bevezették az ingyenes közösségi közlekedést.
Ez azért is érdekes, mert
Észtország annak a gazdaságpolitikának a mintaországa, melyet az európai
baloldal és Magyarországon szinte mindenki "neoliberálisnak" nevez:
kis adók, nagy vállalkozási szabadság, viszonylag kiterjedt öngondoskodás,
takarékosság a szociális kiadásokban, a lehető legkevesebb ingyen ebéd, azaz
magánfogyasztás finanszírozása az adófizetők pénzéből. Hogyan lehetséges mégis?
Népnek tetsző döntések
Van három különbség. Az
egyik csak technikai: Budapest területe Tallinnénak három és félszerese,
népessége viszont négyszeres, a bejáró környékbeliekkel együtt ötszöröse, meg
van metró is. A közösségi közlekedés fenntartása itt sokkal többe kerül, és még
drágább volna, ha ingyenes lévén az eddiginél többen használnák, ahogy most a
tallinnit. (2012-ben az észt főváros tömegközlekedési költségvetése 53 millió
euró volt, Budapest 2012-es költségvetésében 139 milliárd forintos tétel
szerepelt, éves átlagárfolyamon 468 millió euró. Az fejenként, évente 123 euró
Tallinnban, 263 Budapesten.)
A második ok már politikai:
Tallinn polgármestere 2007 óta Edgar Savisaar. Aki egyáltalán nem
"neoliberális", hanem, noha Centrumnak nevezett pártja az európai
liberális pártszövetséghez tartozik, ugyanolyan tipikus kelet-európai
pankrátor, mint a névleg kereszténydemokrata Orbán Viktor vagy a hivatalosan
európai szocialista Robert Fico. Az egyik WikiLeaks-iratból tudjuk, hogy a New
Jerseyben nevelkedett köztársasági elnök, Toomas Hendrik Ilves "ócska
populistának" tartja. Pártja rendre megnyeri viszont az önkormányzati
választásokat - Tallinnban kimozdíthatatlan. Mindegy, ahol működik a
képviseleti demokrácia és a kapitalizmus, ennyit fényesen ki lehet bírni.
(Észtországot jelenleg egy szabad piacban hívő jobbközép párt és a
szociáldemokraták koalíciója kormányozza.)
A harmadik ok az
alkotmányos berendezkedés lényegéhez tartozik. Savisaar tallinni
polgármesterként azért lehet az észt politika egyik erős embere, akár a
kormánnyal szemben, és azért hozhat a népnek tetsző látványos intézkedéseket,
mert van miből. Észtországban is vannak kis helyi adók, sőt 1 százalékos
"helyi áfa" is, de a lényeg: a helyben befizetett személyi
jövedelemadó 56 százalékával, jelenleg tehát a helybéliek jövedelmének mintegy
11 százalékával az önkormányzat gazdálkodik. Pont. Tallinn jómódú hely, sok a
befolyó pénz, telik arra, hogy évente háromnapi nettó átlagkeresetet
visszaosszanak ingyen buszozás formájában. Budapesten ez félhavi nettó fizetés
lenne. Ha lehetne.
Se feladat, se pénz
Amikor Magyarországon
1988-ban bevezették a személyi jövedelemadót, az egész a helyi tanácsoknál
maradt, de mivel akkor a magángazdaság aránya kicsi volt, ez lényegében nem
volt más, mint a tanácsi teendők finanszírozásának új módja. Miután létrejöttek
a demokratikusan megválasztott önkormányzatok, ez az arány a felére csökkent,
majd 1993-ban 30 százalékra. Onnan olvadt le a helyben maradó (nem normatívan
visszaosztott) rész 2012-ig 8 százalékra; ekkor 0 (nulla) százalékra
csökkentették, egyszersmind a központi költségvetésbe irányítottak pár kisebb
tételt is, így a gépjárműadó 60 százalékát és a teljes illetékbevételt. Az
oktatási-nevelési feladatok mindenestül, az igazgatási feladatok nagy részben
az államhoz kerültek, a fennmaradó - városszépítési, "szociális" -
programokra az állam általános, azaz nem célzott pénzt ad. A polgármesterek nem
hogy tiltakoztak volna, de örültek, mert az óvodák, iskolák részben
finanszírozása súlyos teher volt. Nincs feladat - nincs gond.
A központi pénzeken kívül a
helyi iparűzési adó maradt viszonylag számottevő bevételi tétel, de ennek az
összege településenként szélsőségesen változó, és nem lehet ráfogni, hogy az
állampolgári kontroll alapja volna. Azok a polgárok, akik négy- (most már öt-)
évenként jól nevelten leszavaznak polgármester- és képviselőjelöltjeikre, eddig
se nagyon mondhatták, hogy "Józsi, ne költsd butaságokra az én
pénzemet", mostantól egyáltalán nem mondhatják.
Magyarországon elsorvadt, majd gyakorlatilag megszűnt az önkormányzatiság úgy, hogy senki sem siratta, mivel senkinek sem hiányzott. "A Király utca a Körútig tart, azután már csak úgy hívják" - szokta mondani apám, és a magyar önkormányzatiság is 2012-ig tartott, addig sem volt túl dicsőséges, de azóta már csak úgy hívják.
Magyarországon elsorvadt, majd gyakorlatilag megszűnt az önkormányzatiság úgy, hogy senki sem siratta, mivel senkinek sem hiányzott. "A Király utca a Körútig tart, azután már csak úgy hívják" - szokta mondani apám, és a magyar önkormányzatiság is 2012-ig tartott, addig sem volt túl dicsőséges, de azóta már csak úgy hívják.
Ahány párt, annyi érdek
Kezdettől nem értették,
mire való a helyi önkormányzat. Az első pillanattól meglévő politikai polarizáció
elterelte a figyelmet a kormányzásról, pontosabban rossz kormányzásra és
felelőtlen ellenzékiségre ösztönzött; másfelől a politika fő célja a garanciák
keresése és beiktatása volt a célból, hogy egyik politikai oldal se
hatalmasodhasson el. 1989-ben, amikor a harmadik köztársaság
intézményrendszerét megalkották, ez a két oldal az MSZMP, illetve a többi párt
összessége volt. A túl nagy helyi önállóság nem volt kívánatos az ellenzék
számára, mert Budapesten kívül csak az MDF és némiképp a Kisgazdapárt volt
erős, de nem volt apparátusuk az esetleg rájuk szálló igazgatási feladatok
ellátására.
A legradikálisabban
ellenzéki SZDSZ valószínűleg a helyi - megyei, városi - kommunista
"kiskirályok" hatalmának átmentődésétől tartott, amikor A
rendszerváltás programjában a megyerendszer helyett valamiféle körvonalazatlan,
Magyarországon előzmény nélküli kantonrendszert ajánlott. Amikor viszont
kiderült, hogy a helyi önkormányzatok mégis az ellenzékiség bázisai lehetnek,
az Antall-kormány mindent megtett - persze alkotmányos keretek között - a
gyengítésükre.
Legalább ennyit ártott az
önkormányzatiságnak az MSZP politikája. Az érett Kádár-korszak Országgyűlésében
nem pártfrakciók, hanem apró helyi választókerületek képviselői ültek. A
funkciójuk nem a politizálás volt, hanem valóban az, hogy a fatornyost
képviseljék, annak lobbizzanak. Amikor a Nemzeti Kerekasztal résztvevői a
kölcsönös féken tartáson kívül - eléggé rövidlátó módon - a stabil (központi)
kormányozhatóság garantálásának rendeltek alá minden más szempontot, és a
győztes javára súlyozó vegyes választási rendszer keretében megtartották az
"egyéni" választókerületek mintegy felét, a "parlament =
lobbifórum" szemléletét tartósították.
Az 1994-es választások után
a szocialisták kezdeményezésére megszűnt a polgármesteri tisztség és a
képviselői mandátum összeférhetetlensége. Meglehetősen sok polgármester lett
parlamenti képviselő is, megerősítvén a közvéleményben azt a tévhitet, hogy a város
első emberének dolga az, hogy pénzeket járjon ki "fönn, Pesten", és
egy parányi térség érdekében küzdje ki az egész országra érvényes törvények
módosítását. Ezt nyilván úgy érhette el a legbiztosabban, ha a kormánypártokba
(lehetőleg a nagyobbik kormánypártba) tartozott.
Felelőtlen felelősök
De nem csak a városi,
községi önkormányzatok üresedtek ki. Szlovákiában a megyefőnököket közvetlenül
választják, és a 2012-es központosító intézkedések óta a teljes befolyó
személyi jövedelemadó 21,9 százalékát osztják vissza a megyéknek, szabad
rendelkezésre, oktatási, kulturális, infrastrukturális feladataik ellátására (a
települések 65,4 százalékot kapnak, és ezt keveslik). Magyarországon sem a
megyefőnököt nem választják közvetlenül, sem a megyei közgyűléseknek koncepciógyártáson,
tervezgetésen és reprezentáción nincs már érdemi szerepük.
Amikor a Gyurcsány-kormány
megpróbált valami tartalmat adni a NUTS 2-es eurorégióknak (Nyugat-Dunántúl,
Közép-Magyarország stb.), a Fidesz egyrészt megakadályozta, csak úgy, lévén a
törvény kétharmados. Konzervatív kritikusok pedig a fejüket csóválták, hogy
Gyurcsány föl akarja számolni az ezeréves magyar megyerendszert, micsoda
elvakult jozefinizmus. Amikor a 2011. évi CLXXXIX. törvény gyakorlatilag
megszüntette az ezeréves magyar megyerendszert a megyei közélet maradványaival
együtt, egyetlen felháborodott szó nem hangzott el, még ellenzéki részről sem.
A megyék ürességének egyik
legcsúfabb bizonyítéka az izsáki őrizetes agyonverése után a felelősség
elillanása volt (2013. április). Ha a rendőrség önkormányzati szerv volna, mint
száz más helyen, akkor a választók számon kérhették volna, hogy a helyi
rendőrök így bánnak velük. De mivel a rendőrség központosított katonai
szervezet, a felelős az országos rendőrfőkapitány volt, aki nem lehetett
felelős, mivelhogy közelében sem járt a bűncselekménynek, nem hogy utasítást
adott rá. A belügyminiszter bizalmáról biztosította az országos
rendőrfőkapitányt, és azzal el volt intézve a parancsoki felelősség és a
polgárok iránti kötelezettség kérdése.
A 2014-es önkormányzati
választások kampánya - Budapesten és néhány más olyan helyen kívül , ahol a
polgárok nagy része vagy többsége ki akarta fejezni a helyi ügyektől független
politikai ellenzékiségét - már semmi egyébről nem szólt, mint hogy ki tud
könnyebben, több - magyar és uniós - pénzt szerezni a központi kormányzattól.
Azaz olyan pénzt, ami a) nem a helyieké, b) amiről nem helyben döntenek. Aki a
fentről jövő támogatásokat továbbosztó helyre kerül, abban természetes inger
támad, hogy a pénzeket maga és csókosai felé térítse el. Felvirágzik az
üzemszerű korrupció, amit a helyi lakosság már teljesen természetesnek tekint,
mivel már rég senki sem hozza tudomására, hogy az önkormányzatnak más funkciója
is lehet főterek lekövezésén, utcák átkeresztelésén, szüreti mulatságok
szervezésén és giccsszobrok állításán kívül.
Meg azt sem hozták már rég a tudomására, hogy mi az az ön-, és mi az a kormányzat.
Meg azt sem hozták már rég a tudomására, hogy mi az az ön-, és mi az a kormányzat.
Széky János
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése